Pages

Thursday, November 3, 2011

Fening Lalat..

Mownin u allz..

Macammana pagi ini, masih boleh bertahan lagi ker? yela hari ahad ni bersamaan 10 Zulhijjah 1432 H, seluruh umat Islam akan menyambut Hari Raya Qurban yang mana ia amat bermakna sekali dalam sejarah Islam.
Sebuah kisah yang bagi saya, rata-rata semua tahukan, peristiwa  pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s dalam membuktikan cinta dan taat akan perintah Allah. Peristiwa ini telah Allah terangkan di dalam surah As-Shaaffaat (37:100-111), iaitu Nabi Ibrahim telah mendapat mimpi dari Allah untuk menyembelih anaknya. Dengan penuh kecintaan dan ketaatan baginda dan berkat kesabaran anaknya, Baginda tetap melaksanakan perintah Allah walau kena sembelih anak sendiri. Sedang Nabi Ibrahim membaringkan anaknya di atas pelipisnya untuk melaksanakan perintah Allah, Nabi Ibrahim mendapat seruan dari Allah bahawa baginda telah melaksanakan perintah Allah dengan sabar dan telah membuktikan ketaatannya, Sesudah nyata kesabaran dan ketaatan Ibrahim dan Ismail a.s. maka Allah melarang menyembelih Ismail dan untuk meneruskan korban, Allah menggantinya dengan seekor sembelihan (kambing). Peristiwa ini menjadi dasar disyariatkannya Qurban yang dilakukan pada hari Raya Haji.

Begitulah besarnya pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s dalam menjalankan perintah dengan penuh ketaatan dan kesabaran. jadi, harini, apa pengorbanan yang paling besar yang telah kita lakukan demi membuktikan kecintaan kita pada Allah??, Renung dan fikirkanlah..kita sama-sama berusaha untuk mendapat cinta Allah dan yang PALING penting untuk mendapat KEREDHAANNYA di muka bumi ini.

Ok. kita continue ke tujuan asal saya membebel harini, sebenarnya saya lambat tidur malam tadi, borak dengan anoor(h.mate) sampai jam 1.40pagi, itu yang termengantok pagi ini kat opis. Jam 9 pagi jer, mata dah menunjukkan ketidakmesraannya pada keadaan sekeliling membuatkan saya rasa nak menyorokkan muka ini dari tontotan umum di sini. Yela, dahla tempat kerja saya paling depan seakan-akan jadi kaunter pertanyaan, saper-saper jer yang masuk nak cari pegawai yang berkenaan akan bertanya pada saya, bukankah itu sudah dikategorikan sebagai kaunter pertanyaan???

Mesti korang tertanya-tanya pasai apa saya tidur lewat, betul x? Malam tadi kuar sat ada urusan diluar dan bile balik jer anoor tengah menonton tv, dan sudah jadi habit tanpa melengahkan masa saya terus jer jenguh bawah tudung saji untuk lihat hidangan apakah yang mereka masak, nampaknya ada rezeki saya. Alhamdulillah, terima Ya Allah, terima Anoor sudi masak untuk kami semua.

Ok, fokus-fokus, sebab pertama kami tido lewat, saya teman dia tengok tv, second, kami berbincang tentang keadaan diri masing-masing, kuatkah diri untuk menghadapi dugaan dan ujian yang Allah berikan dalam kondisi yang maha mencabar hari ini. sejauhmanakah usaha kita untuk mendekatkan diri padaNya, dan adakah kita telah sepenuhnya mengikut perintah yang telah Allah tetapkan dalam kehidupan kita, dan bagaimana cara untuk kita melawan nafsu kita harini, bagi pandangan saya, nafsu yang mengawal diri  bukannua diri yang mengawal nafsu. Sebagai contoh, apabila kita lapar, kita akan makan sekenyang-kenyangnya dan bermacam-macam jenis makanan dan kalaulah perut tu punya tempat yang besar unruk isi semua makanan tu,rasa-rasanya..korang pon buleh fikir sendiri kan, itu adalah kita ikut nafsu dan jika sekiranya kita makan hanya sekadarnya untuk mengisi kelaparan, itu sudah memadai. dan bermacam-macam lagila kami borak sampai xsedar dah jam 1.40 pagi.

itu yang kat ofis muka sebal jer, mengantuk tapi sedaya upaya melawannyer, jika boleh taknak biasakan tidur sehingga waktu rehat. dah dekat pukul 1 tghari, minda dah tak boleh nak kawal mata ini, tunggula yer..hehehe.

So, menu tengahari harini adalah Nasi Ayam Dara, my boss yang baik hati telah belanja kami semua di sini, terima kasih hj, semoga murah rezeki Hj. Alhamdulillah, rezeki yang Allah berikan, syukur sangat-sangat. :-))

No comments: